Grundlæggende, findes der to typer radar, nemlig en lukket, såkaldt radome (radar dome) og en åben. Åbne radarer er tungere og kræver vedligeholdelse men har størst rækkevidde og præcision. Dem finder du altid på fragtskibe, krigsskibe og færger.
Mindre skibe og lystfartøjer bruger næsten kun de lukkede radome som er billigere vedligeholdelsesfrie.
Derudover skelnes mellem puls-radar og højopløsnings (HD) radar. En HD-radar vil altid give dig et mere detaljeret billede. Den kan adskille flere signaler fra hinanden. De vises som flere prikker på skærmen, hvor en almindelig radar viser en stor klat.
Overlay/MARPA – for det fulde billede
Overlay er, når din kortplotter kan kombinere sit elektroniske søkort med radar billedet. På den måde bliver radarvisningerne integreret i søkortet.
MARPA er forkortelsen for Mini Automatic Radar Plotting Aid. MARPA kan spore andre fartøjers sejlretning og fart i realtid. Derved får du automatiserede advarsler, hvis noget er på kollisionskurs med din båd.
Lidt historie
Radar har været en af de helt afgørende faktorer for de allieredes sejr i anden verdenskrig. Da Tyskerne førte luftkrig mod England, var det britiske luftvåben faktisk underlegen. Bortset fra, at de havde radar, og på den måde kunne de bruge deres jagerfly og luftværn mest effektive.
Men radarens rødder går faktisk helt tilbage til 1886. Der påviste den tyske fysiker Heinrich Hertz at radiobølger bliver reflekteret af faste genstande. I 1904 fik en tysk opfinder patent på, og udviklede et fungerende radarsystem som han kaldte telemobiloskop. Han tilbød sin opfindelse det tyske militær, men blev afvist.
Alle industrilande arbejdede i al hemmelighed på at udvikle brugbare militære radarsystemer. Men det var englænderne der i 1940, lige til rette tid, som de eneste havde et fuldt udviklet radarsystem, der dækkede hele østkysten.
Med en Garmin radar tager du ingen chancer, selv i den tætteste tåge.